אני.


הקביעה הבסיסית שמציינת לא רק את קיומי, אלא העובדה שאני נבדל מיתר היקום.

  ה-"הנני" של שמואל, אשר בתום מודה שהוא מוכן ומזומן.
אבל גם ה-אני של החלטיות, של עמידתנו איתן על דעתנו, על ייחודנו.

במה ה-אני שלי שונה מה I שלי? הרי במקומות אחרים בסיברספייס סיפרתי על עצמי (די והותר) באנגלית. אך הכתיבה והחשיבה בעברית מעלות הרהורים אחרים:

האם יש לי משהו שונה להגיד על עצמי בעברית?
האם השפה משפיעה על הישות?
האם החשיבה והתקשורת בעברית גורמות לכך שהאני שלי שונה בשתי השפות?

ללא שום ספק.

עבורי העברית, למרות שאני נמצא במאבק מתמיד לרכוש אותה ולהפוך אותה לחלק אינטגרלי ממני )האם אי פעם אצליח לקרוא את עגנון בעברית?(, היא אחד היסודות של האני שלי. כמו-כן, גם הרשתיות, ראיית כל דבר כמחובר ומוביל בדרך כלשהי לכל דבר אחד, הוא חלק מרכזי של כיצד אני מבין את העולם.

 
לכן אין זה פלא שאפשרויות ה-היפרטקסט, ובמיוחד בעברית, מהוות משיכה מיוחדת עבורי. היו כבר רבים לפני שטענו שדף תלמוד מאורגן באופן היפרטקסטי, שדיון בנושא האחד הזכיר לאחד התנאים או אחד האמוראים משהו מהקשר אחר לגמרי אך הוא בכל זאת הכניס אותו להמשך הדיון. ואם זה היה טוב עבור חז"ל, למה לא עבורי.  

ויש עוד שאלות הנובעות מהשימוש בשתי שפות:

באיזו שפה אתה חולם, וכיצד אתה יכול לדעת?
כאשר אני מדמיין את אבי, שנפטר לפני 10 שנים, ומשוחח איתו, למה אני מדבר איתו בעברית, למרות שהשפה המשותפת לשנינו היתה אנגלית?
באיזו שפה אני מדבר עם הבנים שלי?


ומי אני?

שמי ג'יי הורוויץ

ואני תמיד להוט מדי לתפוס כל הזדמנות לשאול שאלות שאנשים מבוגרים בעצם היו צריכים כבר להפסיק לשאול, אך בכל זאת, אפילו בגילי, הן ממשיכות לעלות ולעלות.
אני לומד לתואר שני בתקשורת ומחשבים בבית הספר לחינוך של אוניברסיטה תל אביב.ודרך קורס של ישע אני חבר ב-למדע, דבר שמעניק לי את האפשרות לגלוש לתוך הסיברספייס שעות על גבי שעות בלילות, אחרי שהמשפחה כבר מזמן הלכה לישון.


ג'יי הורוויץ
קיבוץ חצור 60970
08-857-9245
jayh@lamda.org.il
 



עסקתי רבות בשאלות קיומיות ובתורה. אבל כולנו יודעים שלא רק:

אם אין תורה אין קמח
גם נכונה הקביעה ש...

אם אין קמח אין תורה
וגם שיותר מדי שאלות קיומות גורמות לך להיות רעב מאד. לכן, אולי כדאי לעצור כאן ולחפש משהו לאכול.



גם אפשר לחזור ל-הרהורים על עברית

 




[אודות דף זה]