ציורי טלפון - קוים לדמותם

view an English version of this text

הציור או השרבוט הטלפוני שייך, לכל הדעות, לאותן טכניקות מודרניות שצמחו באמנות בעקבות ה-"אירוע" (Happening), אם כי ניתן לזהות בו השפעות ברורות מטכניקות ישנות יותר ואף עתיקות. ציורים אלה, הם שילוב של שימוש בחומרים שנמצאים בהישג יד, של תנאי עבודה שנקבעו מראש (תא הטלפון עצמו), ושל זמן מוגבל. הציור המוצלח מתאפיין בכך שהצופה חש שבתא הטלפון, ובתא הטלפון בלבד, אפשר היה לצייר את הציור הזה. בדוגמאות הטובות ביותר, אפשר להבחין בסמלים טלפוניים (מספרים, קטעי תזכורת) ובסימנים זעירים של עצבנות, הנובעת מההמתנה הממושכת על הקו, או אפילו כדי לקבל קו. מהבחינה הזאת, עבודות אלו מזכירות, באופן דו-ממדי, את טכניקת הקולאז'' (Collage). בדומה ל,-"אירוע" ולטכניקות יפאניות של ציור אוטומאי, התנאים עצמם הם התוכן האמנותי. ציור אחר שמצויר בתנאים אחרים, אפילו אם הוא דומה באופן חיצוני, איננו ממלא את התנאים המוקדמים הדרושים, ולכן הוא איננו יכול להחשב לדוגמה של הטכניקה. באותה המידה איננו מוכנים לקבל העתק בן ימינו של ציור של רמברנדט כשווה ערך למקורי עצמו, כך שרבוט סתם איננו משקף באמת את מכלול התנאים, האמצעים והמחשבות שמרכיבים את ציורי הטלפון.

בין אמני הטלפון האלמוניים, יש ציירים שתפיסת הקו שלהם רפרזנטטיבי ביותר, וניתן לחוש שהם מנסים "לתת" לנו תמונה או לספר לנו סיפור בעזרת הקוים. לעומת אלה, יש אמנים שתפיסתם מופשטת למדי וניתן להציץ לתוך עולמם הפנימי על ידי התבוננות בעיצוב הקוים שלהם בחלל הדף. יש מספר אמנים, אולי הגדולים בין כולם, שמתמודדים עם מגבלות או תנאים מוקדמים נוספים. אלה הם הציירים שממשיכים את ציוריהם או את שרבוטיהם של אמנים שסיימו את משך יצירתם מבלי למלא את הדף. במקרה הזה, אנחנו עדים לא רק לשיתוף פעולה אמנותי נדיר וראוי להערכה, אלא גם לכשרון אמנותי אמיתי. אמנים אלה מתמודדים לא רק עם תנאי תא הטלפון, בכלים שנמצאים שם ובמשך הזמן הלא מוגדר, אלא גם בקטעי ציור שמכוונים ומגבילים אותם כאחת. ביצירות הגמורות, לרוב אין אנחנו יכולים לדעת אלו חלקים הם התחלת הציור ואלו חלקים הם התוספת.

יש אנשים (וביניהם מבקרים מכובדים) המביטים בציורים אלה ומביעים צער על כך שהציירים לא הספיקו "לסיים" את העבודות שלהם לפני שסיימו את השיחות הטלפוניות שלהם (או אולצו להפסיקן על ידי אמנים אחרים שחיכו בתור). אין זאת אלה גישה מוטעית המצביעה על חוסר הבנה יסודי לטכניקה. גדולתם של ציורים אלה, היא בזה שהם מתמודדים במגבלות חיצוניות שלא ניתן לצפות להן מראש. הדרישה ליצור יצירה תוך מגבלות מופיעה בתחומים ובסוגים רבים של האמנות בת זמננו, אבל היא מורגשת ביותר בציורי הטלפון, כאשר משך השיחה לעתים קרובות אקראי ביותר.

תא הטלפון הוא מטאפורה לעולם המודרני - בתנאים של אי ודאות וחוסר נוחות, תוך כדי הנסיון לטפל בענייני דיומא, האדם מצליח לבטא את דחפו ליופי וליצירה. תוך כדי ההתבוננות בעבודות של הציירים האלמוניים האלה אנחנו מצליחים להציץ לתוך נפשו של האדם.

ג'יי