אבל עבור מי הדברים יצאו מכלל שליטה? לא בהכרח עבור המשתמשים שעל פי רוב שמחים מאוד על ההזדמנויות החדשות שהטכנולוגיות האלו מזמנות להם. לא קשה להבין, כמובן, שצרכנים לא יתלוננו כאשר יש להם אפשרות לקבל משחקים, מוסיקה ועוד בחינם. אבל נושא המחיר (או היעדר המחיר), חשוב ככל שיהיה, איננו הנושא היחיד. היכולת להעביר קבצים ממקום למקום במהירות משפיעה רבות על דפוסי ההתנהגות של הצרכנים. באמצעות שיתוף קבצים נחשפים אוהבי המוסיקה לסוגי מוסיקה שהם לא הכירו עד כה. הם יכולים "לטעום" משהו לפני שהם מחליטים לקנות. חברות התקליטים אמנם טוענות שרווחיהן פחתו באופן משמעותי בעקבות השימוש הנרחב בתוכנות לשיתוף קבצים, אבל מבקרים מצביעים על סיבות אחרות לירידה ברווחים, ואף טוענים שדווקא אנשים שטועמים מוסיקה באמצעות שיתוף קבצים רוכשים יותר דיסקים - כנראה מפני שאחרי שהם כבר מכירים משהו, הם מוכנים יותר להוציא עליו כסף. אין ספק שהטכנולוגיות הדיגיטאליות מאפשרות העתקה של חומרים שיש עליהם זכויות יוצרים במימדים שלא הכרנו קודם. בעבר לא התרגשו כאשר חבר אחד הכין קלטת של תקליט שהוא קנה ונתן אותה לחבר אחר. מאמר שמישהו צילם מתוך ספר או כתב עת והפיץ בין ידידים, או בכיתה, היו, אמנם הפרות של זכויות, אבל בסדר גודל שלא עורר בהלה. אבל עם כל טכנולוגיה חדשה שמתפתחת, בהלה חדשה מתפרצת. בתחילת שנות השמונים, כאשר מכשירי הווידיאו הביתיים היו חדשים, תבעו החברות "אוניברסל" ו"דיסני", חברות הפקה של סרטים ותכניות טלוויזיה, את חברת "סוני" שיצרה מכשירי וידיאו. הן טענו שהשימוש במכשירים אלה - משפחות הקליטו בבית תכניות (לרוב, כדי לצפות בהן בזמן אחר, ובלי הפרסומות) מפר את זכויות היוצרים שלהם על התכניות. בדיונים של הקונגרס על הנושא הזה שהתקיימו בשנת 1982 (בשם "הקלטה ביתית של חומרים שיש עליהם זכויות יוצרים") השמיע ג'ק וולנטי, מי שהיה אז נשיא ארגון הקולנוע של ארה"ב את המשפט המפורסם: אני אומר לכם שיחסו של מכשיר הווידיאו למפיק הסרט האמריקאי ולציבור האמריקאי הוא כמו היחס של החונק מבוסטון לאישה היושבת לבדה בביתה.התביעה הגיעה עד לבית המשפט העליון של ארה"ב שקבע, בשנת 1984, שמכשיר הווידיאו אינו מהווה הפרה של זכויות, אלא "שימוש הוגן" במכשיר החדש. מיותר אולי להוסיף, שאותו מכשיר ומכשירים משוכללים בהרבה, נכנסו לבתים בארה"ב ובכל העולם, ובכל זאת תעשיית הקולנוע המשיכה להתקיים. בשנים האחרונות של המאה ה-20, עוד בתחילת המהפכה האינטרנטית, התחילו מדינות רבות לחוקק חוקים חדשים בנושא הקניין הרוחני. על פי רוב, היוזמים של החוקים האלה היו חברות ההפקה שמחזיקות בזכויות היוצרים. החברות האלו חשו, כבר אז, כמו שהן הרגישו כלפי מכשיר הווידיאו, שהשימוש הנרחב בטכנולוגיות הדיגיטאליות יפגע בהכנסות שלהן. הצעות החוק היו מאוד מרחיקות לכת וכללו
יש מידה מסוימת של אחיזת עיניים ברבים מהדיונים סביב נושא זכויות היוצרים. במקרים רבים הסופר איננו זה שמחזיק בזכויות על מה שהוא כתב.... פיקציה אומללה היא שהמפיצים והסופרים דואגים לזכויותיהם באותה דרך.
אפילו אמנים מוצלחים לא תמיד מרוויחים מהאמנות שלהם, ולא מפני שצעירים מפיצים את היצירות שלהם חינם באינטרנט. רוג'ר מגווין, מוסיקאי רוק שהיה ידוע ומאוד פופולרי בשנות ה-60 וה-70 מספר שהוא בקושי קיבל כמה מאות דולרים על תקליטים שהוא הוציא, ומתקליט אחד שמכר חצי מיליון עותקים הוא לא קיבל אפילו דולר אחד. דווקא היום הוא מפיץ את השירים שלו חינם באינטרנט. ההפצה הזאת שומרת עליו כאמן מוכר, ומעריצים רבים באים להופעות שלו. הוא מדווח שסוף סוף, בדרך הזאת, הוא מרוויח מהמוסיקה שלו. אולי אפשר להבין את חברת "דיסני" במקרה של סולומון לינדה. הרי חברות, כמו אזרחים מן השורה, עשויות להניח, בטעות, שיצירה מוכרת שייכת לנחלת הכלל. כך קרה, למשל, לארגון הצופות בארה"ב לפני בערך עשר שנים, כאשר התפוצצה שערורייה סביב השירים שבנות הארגון שרות במחנות שלהן. בשנת 1996 שלח ארגון המלחינים בארה"ב מכתב לארגון הצופות שבו הסבירו להן שחלות זכויות יוצרים על שירים רבים שמרבים לשיר במחנות הקיץ של הארגון (ובמחנות רבים אחרים), שירים שבעיני רבים נחשבים ל"שירי עם". במכתב צוין שעל חניכות התנועה לשלם עבור כל שיר ששרים. מאמרים רבים הופיעי בעיתונים בהם תיאורים של מחנות קיץ ללא שירה מפני שמנהלי המחנות פחדו מתביעות. לא קשה לתאר את הפרסום השלילי שזכה לו ארגון המלחינים בעקבות הפרשה, ולבסוף הגיעו לפשרה שבה ארגון הצופות משלם דולר לשנה עבור השימוש בשירים, וארגון המלחינים ממשיך, לכאורה, לשמור על זכויותיו.
אנחנו עשויים להגיע למצב שבו אנחנו אומרים: "אולי 25 אגורות אינן יותר מדי לשלם עבור המשפט הזה", וכשנגיע לאותה נקודה, כבר אין תקווה ואין דרך חזרה.
לורנס לסיג, פרופסור למשפטים באוניברסיטה סטנפורד, קובע בספרו "תרבות חופשית" משנת 2004: בשום תקופה אחרת בהיסטוריה שלנו לא החזיקו מעטים יותר בזכות החוקית לשלוט בחלק גדול יותר של ההתפתחות התרבותית שלנו מאשר עכשיו.בספרו מתאר לסיג כיצד הדמות הידועה ביותר של "דיסני", מיקי מאוס, נוצרה לא יש מאין, אלא כתרכובת של אלמנטים מגוונים - טיפה של היסטוריה אמיתית, שיר עם ידוע, שחקן קולנוע מפורסם, ועוד. לסיג מסביר שתחת חוקי זכויות היוצרים כפי שהם קיימים בעידן הדיגיטאלי, דמות כמו מיקי מאוס לא היה יכולה להיווצר. היא הייתה פוגשת בשורה של תביעות עוד לפני שהייתה רואה אור יום.
חניכות תנועת הצופים במחנות הקיץ לא חשבו על הרחבת המרחב התרבותי של החברה. הן בסך הכול רצו לשיר שירים במחנות הקיץ שלהן. ובכל זאת, הסיפור שלהן מעורר תהיות - לא רק במישור של זכויות היוצרים, אלא גם במישור החינוכי. מקובל על כולם, כמובן, שחשוב לחנך לשמירה על זכויות יוצרים. אין עוררים על כך שמי שיוצר נכס תרבותי צריך לא רק לזכות בהערכה, אלא צריך גם להיות מסוגל להתפרנס מיצירת אותו נכס. אבל קשה להגיד שאותן חניכות שגילו שאין הן יכולות לשיר שירים מסוימים במחנה שלהן בלי לשלם על כך קיבלו שיעור באזרחות טובה. הרושם שנשאר אצלן מהפרשה הזאת היה שהן גדלות בחברה שבה כל דבר, כולל הפנאי שלהן, ממוסחר. אין "נחלת הכלל", אלא הכול שייך למישהו, ודרוש אישור להשתמש בו. ספק אם זה מסר חינוכי. גם בארץ, דווקא בחצרות בתי הספר, אפשר לדמיין מצב דומה למה שקרה לחניכות תנועת הצופים. צלצולי פעמון של בתי ספר רבים שאולות משירים מוכרים, ובשעת ההפסקה נוהגים בתי ספר רבים להשמיע מוסיקה פופולארית. בהחלט אפשרי לתאר מצב שבו איגוד המלחינים מבקש תשלום עבור השמעת המוסיקה הזאת. סביר להניח שבמקרה כזה תלמידים רבים היו מוכנים לוותר על הפעמון של סיום ההפסקה, אבל לא על המוסיקה שמשמיעים בהפסקות. אבל מעבר לרצון של התלמידים ללמוד או להישאר בהפסקה, המצב הזה מזמין התמודדות ערכית. בתי ספר יכולים להשתמש בסיטואציה הזאת כדי להזמין תלמידים לבחון שאלות בתחום זכויות היוצרים וגבולות השימוש הציבורי בחומרים המוגנים בזכויות האלה. חשוב לנו לחנך לשמירה על החוק כולל החוק שמגן על היצירה של אמנים - סופרים, מלחינים, ועוד. עם זאת, האדם היוצר איננו יוצר רק על מנת להרוויח כסף. היצירה שלו היא תרומה תרבותית שמרחיבה את מכלול היצירה התרבותית של החברה, היא מצטרפת למאגר שממנו יכולים אזרחים מן השורה, ליהנות ולדלות מידע ודעת על מנת להמשיך את שרשרת היצירה, ואף להוסיף אליה. הטכנולוגיות הדיגיטאליות לא רק עושות את ההעתקה לקלה ולזמינה. הן גם מהוות בסיס להתפתחות ולפריחה של התרבות. מערכת החינוך חייבת לראות בזכויות היוצרים לא רק תחום חוקי יבש בלבד, שבו עליה לכוון את התלמידים לשמור על החוק, אלא היא זקוקה לראייה רחבה יותר. היא צריכה להבין שבמידה רבה הפירוש שנותנות חברות הענק שמחזיקות במרב זכויות היוצרים היום לחוק הוא פירוש שמסכן את ההתפתחות המתמדת של התרבות. בד בבד עם חינוך לשמירה על זכויות יוצרים, חייבת מערכת החינוך גם לפתח בתלמיד תחושה שהוא אזרח שניזון מנכסי תרבות, ושזכותו לעשות זאת.
|
|||||||||||||||||